نوشته شده توسط : noor

اهمیت بهبود سئو سایت 

موتورهای جستجو نقش پررنگی در ایجاد ترافیک برای سایت شما دارند. چگونه سایت خود را سئو کنیم  اگر اقدامات مربوط به سئو به درستی در سایت شما پیاده سازی شود؛ موتورهای جستجو معروفی مثل گوگل، یاهو، بینگ و... کاربران را به سمت صفحات سایت شما هدایت می کنند. مدیران سایت با پیدا کردن جواب سوال چگونه سایت خود را سئو کنیم می توانند بازدید وب سایت را افزایش دهند. مخاطبین به صورت هدفمند جذب کسب و کار آن ها می شوند و در هزینه های تبلیغاتی صرفه جویی خواهد شد. بهبود سئو سایت، به برند سازی و افزایش درآمد سایت های خدماتی کمک زیادی خواهد کرد. 

انتخاب عنوان مناسب و کلمات کلیدی برای وب سایت 

این که چگونه سایت خود را سئو کنیم در وهله اولی به عنوانی که برای وب سایت خود انتخاب می کنیم، بستگی دارد. نام انتخابی ما باید با الگوریتم های سئو سازگاری داشته باشد. بهتر است عنوانی ساده با طول محتوای کوتاه استفاده کنید. زیرا عناوین کوتاه در ذهن کاربر ماندگار هستند. نامی که برای دامنه خود انتخاب می کنید باید با موضوع فعالیت شما ارتباط داشته باشد. در واقع باید موضوع کلی وب سایت را به گوگل و کاربران اعلام کند. 

چگونه سایت خود را سئو کنیم

انتخاب کلمات کلیدی مناسب یکی از مهم ترین فاکتورها برای افزایش سئو سایت است. شما برای پیدا کردن کلید واژه های مرتبط با کسب و کار خود باید با دقت به تحقیق و بررسی بپردازید. بهتر است کلماتی رو انتخاب کنید که توسط شرکت های بزرگ و معتبر استفاده نشده باشند. زیرا این موضوع رقابت سخت تری را پیش روی شما قرار خواهد داد. اگر کلمات کلیدی طولانی تری را انتخاب کنید، سریع تر به صفحه اول گوگل نزدیک می شوید. 

 

نقش تولید محتوا  

تولید محتوا بر اساساصول سئو

 بر روی افزایش سئو سایت شما تاثیر به سزایی می گذارد. شما باید محتوای سایت خود را با توجه به نیاز کاربر و کلمات کلیدی ایجاد کنید. این که چگونه سایت خود را سئو کنیم و در رتبه بندی گوگل به جایگاه مناسبی برسیم نیازمند مواردی متعددی از جمله تجزیه و تحلیل سایت رقبا است. با بررسی نحوه عملکرد آن ها و پیدا کردن نقاط ضعف و قدرتشان، می توانید الگوبرداری کنید. باید به تعداد و نوع تصاویری که در محتوای یک صفحه به کار می برید، دقت داشته باشید. با توجه به موضوع محتوا استفاده از ویدیو هم می تواند مفید باشد. علاوه بر کلمه کلیدی اصلی حتما از کلید واژه های LSI نیز بهره ببرید. 

 

بهبود سئو سایت با ایجاد ساختاری مناسب 

تجربه کاربری یکی از مباحث مهم در زمینه سئو سایت می باشد. سایت شما باید دارای ساختاری مبتنی بر سئو، کاربر پسند و سریع باشد. کاربر باید بتواند به خدمات و محصولات شما دسترسی سریعی داشته باشد و به راحتی صفحات را اسکرول کند. طراحی و ظاهر سایت یکی از ارکان اصلی برای بهبود سئو سایت است. شما برای ایجاد ساختار محتوایی مناسب در وب سایت خود، باید دسته بندی هایی دقیق و منظم داشته باشید. این موضوع به خصوص در بخش وبلاگ و مقالات بسیار مهم است. 

اهمیت آموزش بک لینک و سئو خارجی و داخلی 

شما اگر می خواهید خودتان کارهای مربوط به سئو وب سایت را انجام دهید؛ باید در دوره های سئو شرکت کرده و آموزش بک لینک ببینید. زیرا لینک سازی خارجی و داخلی اهمیت فراوانی دارد. لینک دهی داخلی بین صفحات مرتبط سایت صورت می گیرد. این فرایند باید به صورت هدفمند انجام شود. این لینک ها دسترسی کاربران به صفحات سایت را تسریع می بخشند. لینک سازی داخلی نسبت به لینک سازی خارجی آسان تر است و اهمیت خاصی دارد. بک لینک نیز روی بهبود سئو سایت بسیار اثرگذار است. لینک دهی سایت های معتبر به صفحات سایت شما، اعتبار سایت شما را افزایش می دهد.

افزایش سئو سایت با ایجاد امنیت

سطوح امنیتی وب سایت برای موتورهای جستجو به ویژه گوگل اهمیت زیادی دارد. یکی از مهم ترین فاکتورهای امنیتی سایت مربوط به پروتکل SSL می باشد. وب سایت هایی که با پسوندHTTPS در دسترس هستند، اعتبار بیشتری نزد گوگل خواهند داشت. 

بهبود سئو سایت و ریسپانسیو بودن آن 

اگر به دنبال پاسخ سوال چگونه سایت خود را سئو کنیم هستید، یکی از موارد مهم آن مربوط به Mobile friendly بودن سایت شماست. امروزه بیشتر کاربران سایت های مختلف را از طریق گوشی های موبایل رصد می کنند. به همین دلیل تمامی المنت ها و محتوای سایت شما باید ریسپانسیو باشند. این موضوع تعداد کاربران سایت شما را افزایش داده و کاربران قدیمی هم حفظ می کند. مهم تر از همه Mobile friendly بودن سایت شما موجب افزایش سئو سایت شده و از نظر گوگل نیز یک پوئن مثبت تلقی می شود. 

نقش سرعت بارگذاری در افزایش سئو سایت

سرعت لود سایت شما برای گوگل بسیار حائز اهمیت است. موتورهای جستجو سرعت وب سایت شما را با رقیبان مقایسه می کنند. در نتیجه سایتی که سرعت بهتری دارد در رتبه بندی جایگاه بالاتری خواهد داشت. به همین علت تصاویر و ویدیو های سایت شما نباید حجم زیادی داشته باشند. کد های مربوط به استایل سایت باید بهینه سازی شوند. برای بهبود سئو سایت خود باید قالبی را انتخاب کنید که متناسب با اصول سئو طراحی شده باشد. برای بهبود سئو سایت و سرعت آن می توانید از افزونه های جانبی نیز کمک بگیرید. 



:: بازدید از این مطلب : 43
|
امتیاز مطلب : 10
|
تعداد امتیازدهندگان : 4
|
مجموع امتیاز : 4
تاریخ انتشار : پنج شنبه 28 تير 1403 | نظرات ()
نوشته شده توسط : noor

وابسته نبودن به شرکت های خدمات سئو

همانطور که می‌دانید در صورت وجود واسطه در هر شغلی، کاهش درآمدها را در نیز در بر دارد. وظایف سئوکار در این شغل نیز اگر خود مستقل باشید و به مهارت‌های سئو تسلط داشته باشید، می‌توانید به صورت مستقیم درآمد به دست آمده از مشتری را از آن خود کنید.

کاهش هزینه‌ها

در صورتی که در این زمینه اطلاعات لازم را داشته باشید حتی اگر در حوزه دیگری فعالیت داشته باشید نیز می‌توانید از سئو به عنوان عامل کمک کننده در کسب و کار آنلاین کمک بگیرید و یا حداقل مشاور سئو شوید.

افزایش درآمدها

در صورتی که کسب و کار شما آنلاین پیش می‌رود، بنابراین بدون سئو شما به هیچ درامدی نخواهید رسید. اما با به کار آمدن آن در هر فعالیت آنلاین، موجب بالا رفتن درآمد می‌شود.

افزایش رتبه سایت

در صورتی که در زمینه سئو اطلاعات کافی داشته باشید به راحتی قادر به افزایش رتبه سایت بوده و می‌توانید به درآمد عالی دست پیدا کنید.

مهارت های لازم کارشناس سئو

برای سئوکار شدن لازم است مهارت‌هایی را آموزش ببینید و یا در صورت یادگیری آنها را تقویت کنید. در ادامه انواع مهارت‌هایی که نیاز است یک متخصص سئو داشته باشد، بیان شده است،؛

بتواند در حد خوب مطالب انگلیسی را بخواند و بنویسد

مهارت انجام سئو داخلی و یا سئو خارجی یا همان لینک بیلدینگ

مهارت دادن گزارشات و بررسی مداوم سایت‌ها

مهارت نوشتن محتوای با کیفیت و بهینه

مهارت درست تحقیق کردن در مورد موضوع مورد نظر

مهارت‌های دیجیتال مارکتینگ و …

سئوکارانی که در حال فعالیت هستند به طور کلی به سه دسته تقسیم می‌شوند. نیروی تازه کار یا میتدی که اخیرا وارد این حوزه شده‌اند که تجربه خاصی در این حوزه ندارند و در اکوسیستم این افراد را با عنوان کارآموز می‌شناسند. معمولا متخصصان و کارشناسان این حوزه برای این افراد یک سری تسک تعریف می‌کنند و بر کار آنها نظارت دارند. دسته دوم کسانی هستند که حدود ۳ الی ۵  سال در این زمینه تجربه دارند و با عنوان کارشناس شناخته می‌شوند. این افراد احتمالا خودشان قادر به تدوین استراتژی هستند و مسئولیت اجرای آن را هم خودشان بر عهده می‌گیرند. دسته سوم افراد متخصص و به اصطلاح سینیور این حوزه هستند و تجربه زیادی دارند و پروژه‌های موفق زیادی را به سرانجام رسانده‌اند بیشتر بر روی انجام مشاوره و تدوین استراتژی فعالیت دارند.

 

چالش اصلی اکثر سئوکاران این است که نمی‌توانند شغل اصلی خود را به افرادی که با این حوزه آشنا نیستند معرفی کنند. احتمالا اگر از شما بپرسند سئو کار کیست و یا وظلیف سئوکار چیه بگویید بهینه سازی سایت ولی شک نکنید پرسش بعدی آن فرد این است که بهینه سازی چیه دیگه؟ اینجاست که نیاز به کمی مکث است. سئوکار یا متخصص سئو در زمینه سئو سایت تخصص لازم داشته و مسئولیت افزایش رتبه سایت در موتور جستجو گوگل را بر عهده دارد. سئوکار با انجام فعالیت‌ها و تکنیک‌های مختلف سعی دارند ترافیک ارگانیک سایت را افزایش دهند و وبسایت را برای موتورهای جستجو و کاربران محبوب و مفیدتر کند. به عبارت دیگر می‌توان گفت هر موتور جستجوگری یک سری الگوریتم مشخص دارد (بیشتر این الگوریتم‌ها مشترک‌اند) که در حال حاضر محبوب‌ترین موتور جستجوگر در بین افراد گوگل است. یک سئوکار وظیفه دارد صفحات سایت و به طور کلی ساختار سایت را بر اساس این الگوریتم‌ها بهینه سازی کند برای موتور جستجو تا بهترین رتبه را در کلمات کلیدی هدف کسب کند.

 



:: بازدید از این مطلب : 39
|
امتیاز مطلب : 24
|
تعداد امتیازدهندگان : 8
|
مجموع امتیاز : 8
تاریخ انتشار : سه شنبه 26 تير 1403 | نظرات ()
نوشته شده توسط : noor

استفاده از ابزارهای مفید

ابزارهای مختلفی برای پیدا کردن بهترین کلمات کلیدی ارائه شده‌اند که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • ابزار Semrush
    Semrush یک ابزار همه‌کاره و کامل است. چگونه کلمات کلیدی مقاله را پیدا کنیم  استفاده از این ابزار به ما کمک می‌کند تا بتوانیم متوجه شویم که کاربران بیشتر با کدام دسته از کلمات کلیدی وارد وب سایت ما شده‌اند و کلمات کلیدی رقبای خود را شناسایی کنیم. در این شرایط با شناسایی شکاف کلمات کلیدی می‌توانیم کلمات کلیدی جدیدی را پیدا کنیم و برای رتبه گرفتن در گوگل از آن‌ها استفاده کنیم.
  • ابزار keyword planner
  • یکی دیگر از ابزارهای قدرتمند برای یافتن کلمه کلیدی، ابزار keyword planner است. این ابزار رایگان است و اطلاعات ارزشمندی به ما می‌دهد؛ مانند
    پیدا کردن کلمات کلیدی جدید که با موضوع موردنظر ما مرتبط هستند.
    مشاهده کلماتی که بیشترین حجم جستجوی ماهانه را داشته‌اند.
    بررسی هزینه موردنیاز برای استفاده از کلمات کلیدی پربازدید
  • ابزار Kwfinder
    Kwfinder یکی دیگر از ابزارهای مفید برای انتخاب کلمه کلیدی مناسب است. ما به کمک این ابزار می‌توانیم کلمه کلیدی مورد نظر خود را وارد کنیم و با انتخاب منطقه جغرافیایی که در آن قرار داریم، کلمات کلیدی مرتبط را پیدا کنیم. این دسته از کلمات که با نام lsi نیز شناخته می‌شوند، نقش به‌سزایی در بهبود سئو وب سایت دارند و استفاده از آن‌ها می‌تواند یک مزیت رقابتی محسوب شود. اگر تمایل به استفاده از ابزار kwfinder دارید باید به طور کامل این ابزار و کاربردهای آن را بشناسید.
 

بررسی رقبا

ما با نگاه به لیست آن دسته از رقبای خود که توانسته‌اند بالاترین رتبه را در نتایج جستجوی گوگل به‌دست آورند، می‌توانیم متوجه شویم که کدام گروه از کلمات کلیدی بیشترین رقابت را داشته‌اند و در میان کاربران محبوب‌تر بوده‌اند. این کار باعث می‌شود تا بتوانیم کلمات کلیدی جدیدی را پیدا کنیم.

مشاهده پیشنهادات گوگل

هنگامی که ما کلمه‌ کلیدی مورد نظرمان را در بخش جستجوی گوگل وارد می‌کنیم، در ادامه آن می‌توانیم پیشنهادات گوگل را مشاهده کنیم. این عبارات پیشنهادی، کلماتی هستند که با تکرار بیشتری از طرف کاربران جستجو شده‌اند و بر آن اساس به ما نشان داده می‌شوند. به همین خاطر می‌توانند به ما کمک کنند تا بهترین کلمه کلیدی را شناسایی کنیم.

بررسی فروم‌ها و سایت‌های پرسش و پاسخ

یکی از بهترین راه‌ها برای یافتن کلمه کلیدی، «بررسی فروم‌ها و سایت‌های پرسش و پاسخ» است؛ زیرا این صفحات معمولا مکانی برای پاسخ به سوالات کاربران هستند و با مشاهده آن‌ها می‌توانیم متوجه شویم که کاربران بیشتر به‌دنبال چه موضوعاتی هستند و نیاز و دغدغه‌های آن‌ها را شناسایی کنیم. در نتیجه می‌توانیم کلمات کلیدی خود را متناسب با نیاز و علاقه کاربران انتخاب کنیم.

 

تحلیل و اولویت‌بندی کلمات کلیدی‌

هدف اصلی از انتخاب بهترین کلمات کلیدی، افزایش تعداد بازدیدکنندگان و جذب آن دسته از کاربرانی است که به مخاطبان همیشگی یک وب سایت تبدیل می‌شوند. این مفهوم که با نام keyword targeting شناخته می‌شود، در واقع یک رویکرد استراتژیک برای بهینه‌سازی وب سایت است. در keyword targeting، ما به‌عنوان مدیر یک وب سایت باید بدانیم که مخاطب هدفمان کیست، در کدام مرحله از جستجو قرار دارد و برای رفع چه نیازی جستجو کرده است.

در این صورت می‌توانیم با برنامه‌ریزی مناسب و در یک بازه زمانی مشخص، با توجه به نیاز کاربران کلمات کلیدی خود را انتخاب کنیم. اتفاقی که هم رضایت آن‌ها را به‌همراه دارد و هم می‌تواند ترافیک ورودی سایت ما را افزایش دهد.

به‌صورت کلی، keyword targeting به بخش‌های زیر تقسیم می‌شود:

  • زمانی که کاربر قصد خرید دارد ولی هنوز مطمئن نیست.
  • زمانی که کاربر می‌داند در کدام وب سایت باید جستجو کند.
  • زمانی که کاربر با هدف به‌دست آوردن اطلاعات کامل به جستجو می‌پردازد.
  • زمانی که کاربر محصول مورد نظرش را انتخاب کرده است و آماده خرید است.
  • زمانی که کاربر محصول مورد نظرش را انتخاب کرده، ولی به‌دنبال پیدا کردن آن محصول با قیمت مناسب است.

باید به این نکته توجه داشته باشیم که کیوورد تارگتینگ برای وب سایت‌های خبری، متفاوت با کیوورد تارگتینگ وب سایت‌های آموزشی است و این موضوع تا حد زیادی به حوزه کاری ما بستگی دارد. ما در ابتدا باید هدف خود از راه‌اندازی یک وب سایت را در نظر بگیریم و بعد از آن، مخاطبان هدف خود را شناسایی کنیم تا بر اساس نیاز آن‌ها فعالیت خود را سازماندهی کنیم.

 

ارزیابی عملکرد کلمات کلیدی؛ روش‌ها و ابزارهای ارزیابی

تا اینجای مقاله با نحوه انتخاب بهترین کلمه کلیدی آشنا شدیم، اما این پایان کار نیست. ما برای آنکه متوجه شویم آیا کلمات کلیدی خود را به‌درستی انتخاب کرده‌ایم یا خیر، باید عملکرد وب سایت خود را بررسی کنیم. در این صورت می‌توانیم متوجه شویم که کدام کلمات تعداد بیشتری از کاربران را به وب سایت ما آورده‌اند و توانسته‌اند ترافیک ما را بهبود دهند.

علاوه‌بر این، با مشاهده صفحات کم‌بازدید متوجه می‌شویم که کدام یک از بخش‌های وب سایت نیاز به تقویت دارند و با استفاده از بهترین کلمات کلیدی، محتوا و ساختار وب سایت خود را بهینه کنیم. به این ترتیب می‌توانیم هم تجربه کاربری مخاطبان خود را بهبود دهیم و هم به رتبه خوبی در گوگل دست پیدا کنیم.

 

زمان برای به‌روزرسانی؛ چگونه و کی باید کلمات کلیدی خود را بازبینی کنیم؟

بهینه‌سازی وب سایت با کلمات کلیدی مناسب، یک اقدام مهم است که باید به‌صورت مداوم انجام شود، زیرا ممکن است ما در یک بازه زمانی بتوانیم در بالاترین جایگاه از گوگل قرار بگیریم، ولی مدتی بعد، رقبای ما با بهره‌گیری از استراتژی‌های قدرتمند این جایگاه را تصاحب کنند.

برای جلوگیری از وقوع این اتفاق، باید به‌طور مداوم و با داشتن یک برنامه زمانی ۳-۶ ماهه، کلمات کلیدی خود را بررسی کنیم، به بررسی و پیدا کردن بهترین کلمه کلیدی رقبا بپردازیم و متناسب با اتفاقات روز و نیاز کاربران، کلمات کلیدی جدیدی را به وب سایت خود اضافه کنیم و محتوای آن را به‌روزرسانی کنیم.

 



:: بازدید از این مطلب : 53
|
امتیاز مطلب : 40
|
تعداد امتیازدهندگان : 12
|
مجموع امتیاز : 12
تاریخ انتشار : دو شنبه 25 تير 1403 | نظرات ()
نوشته شده توسط : noor

محتوای سئو چیست؟

برای درک هر چه بهتر معنای محتوای SEO ، اجزای تشکیل دهنده آن را در ذیل توضیح خواهیم داد.

•    "SEO" به بهینه سازی موتورهای جستجو یا فرآیند بهینه سازی وب سایت اشاره دارد تا افراد بتوانند به راحتی آن را از طریق موتورهای جستجو مانند Google پیدا کنند.

•    منظور ما از "محتوا" هرگونه اطلاعاتی است که در وب سایت ها وجود دارد و می تواند در تمامی وب سایت ها و فروشگاه های آنلاین اینترنتی استفاده شود.

بنابراین، با کنار هم قرار گرفتن این دو مفهوم: محتوای SEO هر محتوایی است که با هدف جذب ترافیک موتورهای جستجو ایجاد شده است.
سفارش تولید محتوامتنی آنچه در جهت جستجو برای ایجاد محتوای وب سایت خود باید انجام دهید:

•    جستجوی کلمات کلیدی: اگر می خواهید از طریق جستجو ترافیک ایجاد کنید، بهتر است قبل از شروع به نوشتن، در مورد کلمات کلیدی تحقیق کنید. به این ترتیب، می توانید بر کلمات کلیدی که مقدار مشخصی از حجم جستجو برای آنها وجود دارد تمرکز کنید. به عبارت دیگر، در مورد موضوعاتی بنویسید که افراد در هنگام جستجو در مورد آنها به دنبال کسب اطلاعات هستند.

•    بهینه سازی کلمات کلیدی: بدانید کجا و چگونه از کلمات کلیدی در محتوای خود برای حداکثر قابلیت جستجو استفاده کنید.

•    سازماندهی محتوا: محتوای سایت شما باید به شیوه ای منطقی سازماندهی شود. این نه تنها برای SEO خوب است، بلکه به بازدیدکنندگان سایت شما کمک می کند تا سایر مطالب مرتبط را به راحتی پیدا کنند. (هر چه مدت بیشتری در سایت شما بمانند، به نفع شما خواهد بود).

•    ارتقاء محتوا: با به اشتراک گذاری مطالب جدید در شبکه های اجتماعی و ایجاد لینک به محتوای خود (داخلی و خارجی)، دید محتوای جدیدی را که ایجاد می کنید ارتقا دهید.

مهم است که به خاطر داشته باشید که اگر ترافیک موتورهای جستجو تنها هدف شما باشد، احتمالاً در انتها نتایج خوبی کسب نخواهید کرد. به منظور جلب رضایت موتورهای جستجو (که به مرور زمان رتبه های بالایی را به شما خواهند داد) و مشتریان احتمالی و بازدیدکنندگانی که به سایت شما برمیگردند، باید اهداف خود را فراتر از بهینه سازی موتور جستجو قرار دهید. به عبارت دیگر، محتوای "ضعیف" تولید نکنید تا توسط کاربران کلیک و رتبه بندی نشود زیرا هیچ ارزش اضافی برای کاربران موتور جستجو نخواهد داشت. سایت هایی که محتوای "ضعیف" و کم ارزش را تبلیغ می کنند در معرض خطر جریمه شدن توسط Google هستند. آنها همچنین نرخ بازگشت بالا و نرخ تبدیل پایین دارند.

انواع محتوای سئو

محتوای SEO می تواند شامل هر یک از موارد زیر باشد:

•    صفحات محصول: می توان با اطمینان گفت این صفحات از مهم ترین بخش های هر سایت فروشگاه اینترنتی است. یک صفحه محصول خوب می تواند هم به عنوان محتوای SEO و هم به عنوان صفحه فرود  PPC عمل کند.

•    پست های وبلاگ: وبلاگ یکی از ساده ترین راه ها برای ایجاد یک جریان منظم از محتوای موثر SEO است. به طور کلی، پست های وبلاگ بیشتر از صفحات محصول جذاب هستند و احتمال جذب لینک بیشتری دارند، بنابراین می توانند راهی عالی برای ایجاد اقتدار برای سایت شما باشند. (به خاطر داشته باشید که وبلاگ ها بسیار انعطاف پذیر هستند و می توانید از آنها برای میزبانی هر یک از انواع محتوای زیر در این لیست استفاده کنید).

•    مقالات: به مقاله خبری، مصاحبه یا بخش های مهم فکر کنید. نوع اصلی محتوایی است که در اکثر وب سایت های روزنامه یا مجله پیدا می کنید.

•    لیست: یک لیست واقعاً یک نوع مقاله است، اما فریم بندی آن به عنوان یک لیست (مانند "10 راه برای کاهش هزینه قبض برق" یا "101 دلیلی که از Google متنفرم") اسکن را آسان تر می کند. به نظر می رسد که این نوع عناوین هنگامی که در نتایج جستجو یا در فیدهای رسانه های اجتماعی یافت می شوند، بیشتر توسط کاربران کلیک و خوانده می شوند.

•    راهنما: راهنما یک محتوا طولانی تر است که نحوه انجام کاری را با جزئیات توضیح می دهد. (راهنماها اغلب چندین صفحه از سایت را شامل می شوند، اگرچه بهترین کار این است که به کاربران اجازه دهید در صورت تمایل محتوای طولانی را به صورت یک صفحه مشاهده کنند). می توانید یک راهنمای کامل در وب سایت خود پست کنید، یا می توانید خلاصه یا گزیده ای از آن را قرار دهید. بازدیدکنندگان را تشویق به پر کردن فرم ثبت نام برای مطالعه راهنمای کامل کنید. می تواند راه خوبی برای ایجاد سرنخ باشد، اما به خاطر داشته باشید که قرار دادن ثبت نام اجباری احتمالاً میزان ترافیک SEO را که می توانید از طریق راهنما به آن برسید، کاهش می دهد.

•    ویدئو: به طور کلی تعداد ویدئوها در وب کمتر از صفحات متن است. در نتیجه، می توان با ایجاد یک ویدیو به جای مقاله، در جهت رتبه بندی در صفحه اول برای کلمه کلیدی رقابتی آسان تر داشت. بسته به نوع سایت یا کسب و کار شما ویدئوها می توانند راهی عالی برای جذب و جلب نظر مخاطبان باشند. آموزش های ویدئویی در مورد نحوه استفاده از محصولات خود را تولید کنید. یا فرآیندی را که مربوط به کسب و کار شما است نشان دهید، برای مثال، یک لوله کش می تواند ویدیویی تهیه کند که نحوه رفع انسداد لوله های سینک را نشان می دهد. 

•    اینفوگرافیک: اینفوگرافیک یا تصاویر با اندازه بزرگ که حاوی داده های زیادی (اغلب به صورت نمودار یا جدول) در یک موضوع واحد هستند، می توانند تعداد زیادی از صفحات و پیوندها را جمع آوری کنند. با این حال، از آنجا که بسیاری از محتوا در تصویر جاسازی شده است و بنابراین به عنوان متن توسط موتورهای جستجو قابل خواندن نیست، مهم است که بقیه صفحه را با دقت بهینه سازی کنید. 

•    نمایش اسلاید: نمایش اسلاید راهی برای نمایش مجموعه ای از تصاویر مرتبط است. گاهی اوقات تصاویر مهم تر از متن هستند، به طور مثال سعی کنید از طریق عکس ها نشان دهید که همه ستاره ها در مراسم اسکار چه لباسی پوشیده اند. در اینجا، SEO عنوان مطلب، کپشن ها، نام فایل های تصویری و غیره مهم است زیرا به نوعی کاربران کمتر تمایل به "خواندن" مطالب هنگام جستجو در موتورهای جستجو دارند.

•    فرهنگ لغات: افراد زیادی از گوگل برای جستجوی اصطلاحات استفاده می کنند تا از فرهنگ لغت. اگر در یک صنعت تخصصی کار می کنید، یک فرهنگ لغات خوب طراحی شده می تواند راه خوبی برای جذب برخی از ترافیک جستجو باشد. اصطلاحات آشپزی، اصطلاحات پزشکی، اصطلاحات مد، اصطلاحات معماری به طور مثال از جمله صنایع تخصصی هستند که کاربران زیادی در مورد فرهنگ لغات آنها در اینترنت جستجو می کنند.

•    فهرست راهنما: فهرست راهنما، طبقه بندی مفیدی از لینک ها به سایت ها یا منابع پیرامون یک موضوع معین است. به عنوان مثال، یک وبلاگ عطر ممکن است فهرست مکان های خرید عطر، از فروشگاه های بزرگ تا مغازه های مستقل در سراسر کشور را ارائه دهد.



:: بازدید از این مطلب : 41
|
امتیاز مطلب : 17
|
تعداد امتیازدهندگان : 6
|
مجموع امتیاز : 6
تاریخ انتشار : یک شنبه 24 تير 1403 | نظرات ()
نوشته شده توسط : noor

 

همانطور که چرخ ها بدون موتور کارایی ندارد، محتوا بدون سئو نیز در بازاریابی دیجیتال کارایی ندارد. سفارش تولیدمحتوا متنی  و درست مثل موتور بدون چرخ، یک ماشین پر زرق و برق است که در هیچ کجا، جایی ندارد.

محتوا به سئو نیاز دارد تا در میان پست‌هایی که هر روزه در اینترنت منتشر می‌شود برجسته شود و گوگل نیز به این نکته اشاره کرده است که یکی از سه عامل مهم رتبه بندی سایت در میان موتورهای جستجو، “محتوا” است.

سئوی تکنیکال، مبحثی است که با سایر آنچه که در مورد آن صحبت کردیم متفاوت است. اکثر فاکتورهای سئوی تکنیکال مربوط به کل سایت است که باید مورد بررسی قرار گیرد و یکی از نکات مهم آن این است که قبل از اینکه شروع به بهینه سازی محتوا کنید باید محتوای خود را خالص کنید.

با این حال چند نکتهٔ فنی در مورد محتوا وجود دارد که نمی‌توانم آنها را نادیده بگیرم و از گفتن آنها صرف نظر کنم:

  • محتوا باید به سرعت بارگذاری شود. محتوا باید در عرض سه ثانیه یا کمتر بارگذاری شود. مطمئن شوید که تصاویر و سایر فایل‌های رسانه‌ای‌تان عملکرد محتوا را کند نمی‌کنند.
  • محتوا باید به خوبی در موبایل اجرا شود. اگر سایتتان از طراحی واکنشی استفاده می‌کند این مسئله نیاز به رسیدگی ندارد اما باید مطمئن شوید که فرم‌ها و CTA ها به خوبی در محتوایتان قرار گرفته‌اند و تصاویر دقیقاً در وسط صفحه قرار گرفته‌اند و …
  • صفحهٔ سایتی که از زبان XML استفاده کرده است باید نقشهٔ سایت داشته باشد. زیرا اینکار به گوگل در پیدا کردن و درک محتوا کمک می‌کند!
  • لینک‌های داخلی باید به محتوایتان اشاره داشته باشند. مطمئن شوید که این کلمات کلیدی مرتبط هستند و سعی کنید از لینک‌هایی استفاده کنید که در آن کلمات کلیدی تا جایی ممکن و بصورت مناسب استفاده شده باشد.
  • URL ها باید کوتاه باشند. صفحاتی که رتبهٔ بالایی دارند URL کوتاهی دارند. یک URL بطور میانگین باید ۵۹ کاراکتر داشته باشد.

به جلو حرکت کنید و محتوای با کیفیت بالا تولید کنید

برخی افراد می گویند که محتوایی زیباست که در چشم مخاطب زیبا باشد اینگونه افراد تلاشی هم نمی‌کنند که رتبهٔ محتوای خود را در نتایج جستجو بهبود بخشند. حقیقت این است که برای رسیدن به اهدافمان محتوایمان باید در چشم مخاطب زیبا باشد و این زیبایی توسط یک برنامه یادگیری ماشین در گوگل تفسیر می‌شود.

خوشبختانه برای اینکار، ابزاری به نام RankBrain وجود دارد که هر چند هنوز مبهم و نا مفهوم است اما حداقل ابزار مناسبی است. این بدین معناست که می‌توانیم هزاران واژه را بررسی کنیم، ده ها هزار نتیجه را مطالعه کنیم، برای فرضیات خود از آزمون A/B استفاده کنیم و لیستی از ویژگی‌هایی که به احتمال زیاد از نظر گوگل برای محتوا مناسب را پیدا کنیم- تعداد دقیق این ویژگی‌ها، ۷۷ تاست.

محتوای سئو شده در واقع کنار هم قرار دادن دو عنصر مخاطب و گوگل در کنار هم است. اگر می‌خواهید از یک استراتژی بازاریابی محتوا استفاده کنید که در آن سئو مورد بررسی قرار نگرفته است، دوباره شروع به کار کنید و سئو محتوا را نیز مدنظر قرار دهید. هنگامی که چرخ ها و موتور با هم کار می‌کنند، سواری بسیار نرم‌تری خواهید داشت.

 

 


:: بازدید از این مطلب : 35
|
امتیاز مطلب : 43
|
تعداد امتیازدهندگان : 13
|
مجموع امتیاز : 13
تاریخ انتشار : یک شنبه 24 تير 1403 | نظرات ()
نوشته شده توسط : noor

سئو SEO و اهمیت خدمات بهینه سازی سایت برای کسب و کارها

در دنیای پرهیاهو اینترنت، وب‌سایت‌های زیادی در حال رقابت برای دیده شدن هستند. سئو سایت دندانپزشکی  بهره گیری از فرایندها و خدمات سئو به سایت شما کمک می‌کند تا با قرار گرفتن در رتبه‌های بالای نتایج جستجو، از میان رقبا متمایز شوید و به مخاطبان هدف خود دسترسی پیدا کنید. با بهبود سئو سایت خود، می‌توانید از مزایای زیر بهره‌مند شوید:

  • افزایش بازدید : قرار گرفتن در رتبه‌های بالاتر، به معنی دیده شدن بیشتر توسط کاربران است و در نتیجه، ترافیک ورودی وب‌سایت شما افزایش خواهد یافت.
  • جذب مشتریان بالقوه: کاربرانی که با جستجوی کلمات کلیدی مرتبط با کسب‌وکار شما به وب‌سایت‌تان هدایت می‌شوند، به احتمال زیاد جزو مشتریان بالقوه‌ی شما محسوب می‌شوند.
  • افزایش فروش و کسب درآمد: قاعدتا با جذب بازدیدکنندگان مرتبط با حوزه‌ی کاری خود، می‌توانید فروش و درآمد کسب‌وکار خود را افزایش دهید.
  • افزایش اعتبار برند: قرار گرفتن در رتبه‌های بالای نتایج جستجو، می‌تواند به عنوان تایید اعتبار برند شما نزد کاربران تلقی شود.
  • بازاریابی ایده آل: در حالی که تبلیغات پولی مستلزم سرمایه گذاری مداوم است، سئو مزایای بلندمدت را با حداقل هزینه نگهداری ارائه می دهد.

سئو چیست؟ (خدمات سئو سایت SEO)

سئو (SEO) مخفف عبارت “Search Engine Optimization” است به معنی «بهینه‌سازی سایت برای موتور جستجو» می‌باشد. سئو سایت مجموعه‌ای از فعالیت‌ها و فرآیندهای تکنیکال، سئو داخلی و خارجی است که به سایت شما کمک می‌کند تا در نتایج جستجوی گوگل، رتبه‌ی بهتری کسب نماید. هر چه رتبه‌ی سایتتان در نتایج جستجو بهتر باشد، کاربران بیشتری وب‌سایت شما را مشاهده میکنند.

چرا سئو؟ هدف از سئو بهینه‌سازی موارد فنی و تکنیکال، بهینه کردن موارد داخلی سایت و محبوبیت Domain  است، که در نهایت سایت ما در SERP گوگل به راحتی در رتبه های برتر به نمایش در بیاید و کاربر محتوای سئو شده و کاملا متناسب با نیاز را مشاهده کند.

سئو وب سایت پزشکی یکی از مؤثرترین راه‌ها برای جذب بیماران جدید و افزایش دیده شدن کلینیک یا مطب شماست. با بهینه‌سازی سایت برای موتورهای جستجو، وب سایت شما در نتایج جستجوی مرتبط با خدمات و مهارت پزشکی شما با رتبه بهتر ظاهر می‌شود، که این امر منجر به جذب ترافیک بیشتر و هدفمندتر به وب سایت شما می‌شود. در نتیجه، تعداد بیمارانی که با خدمات شما آشنا می‌شوند افزایش یافته و فرصت‌های بیشتری برای تبدیل آن‌ها به بیماران واقعی ایجاد می‌شود و درآمد قابل توجهی برای کلینیک شما به دست میاید.

علاوه بر افزایش ترافیک و جذب بیماران جدید، سئو به بهبود تجربه کاربری وب سایت شما نیز کمک می‌کند. بهینه سازی ساختار سایت، سرعت بارگذاری صفحات، و محتوای مفید و جذاب، باعث می‌شود که کاربران تجربه بهتری از بازدید وب سایت شما داشته باشند. این امر نه تنها منجر به افزایش رضایت بیماران می‌شود، بلکه می‌تواند نرخ بازگشت و مراجعه مجدد بیماران به وب‌سایت شما را نیز افزایش دهد. با این روش، شما نه تنها بیماران جدیدی جذب می‌کنید، بلکه از بیماران فعلی نیز به خوبی مراقبت می‌کنید. 

جذب بیماران بیشتر و شانس دیده شدن افزایش میابد. 


با اجرای تکنیک های سئو، وب سایت شما در نتایج جستجوی مرتبط با خدمات پزشکی شما رتبه بهتری کسب می‌کند. این به معنای دیده شدن بیشتر توسط بیمارانی است که به دنبال خدمات یا امکانات مشابه آنچه شما ارائه می‌دهید هستند. با افزایش رتبه در نتایج جستجو، ترافیک وب سایت شما نیز افزایش می‌یابد و شما فرصت‌های بیشتری برای جذب بیماران جدید خواهید داشت. هر چه سایت شما بیشتر دیده شود، احتمال جذب بیمارانی که نیاز به خدمات شما دارند بیشتر می‌شود.

تجربه کاربری و رضایت بیماران از وب سایت بهبود میابد.

سئو و بهینه سازی وب سایت پزشکی نه تنها به افزایش رتبه وب سایت شما در نتایج جستجو کمک می‌کند، بلکه باعث بهبود تجربه کاربری نیز می‌شود. با بهینه سازی ساختار سایت، سرعت بارگذاری صفحات، و محتوای مفید و جذاب و بهینه شده گوگل، کاربران تجربه بهتری از بازدید وب سایت شما خواهند داشت. این امر نه تنها رضایت بیماران را افزایش می‌دهد، بلکه می‌تواند نرخ بازگشت و مراجعه مجدد آن‌ها به وب‌سایت شما را نیز بهبود بخشد. تجربه کاربری بهتر منجر به ایجاد اعتماد بیشتر و ارتباط قوی‌تر با بیماران می‌شود.

اعتبار و اعتماد به  برند شما افزایش میابد.

رتبه بالاتر در نتایج جستجو و ارائه محتوای ارزشمند و مفید، می‌تواند به افزایش اعتماد و اعتبار شما در میان بیماران کمک کند. وقتی وب سایت شما به عنوان منبع قابل اعتماد اطلاعات و مقالات حرفه ای پزشکی شناخته شود، بیماران بیشتری به شما مراجعه خواهند کرد و اعتماد بیشتری میکنند. همچنین، با ایجاد و بهینه سازی محتوای با کیفیت و پاسخگویی به نیازهای بیماران، شما می‌توانید موقعیت خود را به عنوان یک رهبر فکری در حوزه تخصصی خود تقویت کنید. افزایش اعتماد و اعتبار آنلاین، نقش مهمی در جذب و نگهداشت بیماران دارد.



:: بازدید از این مطلب : 43
|
امتیاز مطلب : 29
|
تعداد امتیازدهندگان : 10
|
مجموع امتیاز : 10
تاریخ انتشار : شنبه 23 تير 1403 | نظرات ()
نوشته شده توسط : noor

چندین عامل به شما در روند تحقیق کلمات کلیدی کمک می کند تا شما به راحتی بنوانید فرایند کیورد ریسرچ  چیست را انجام دهید در ادامه به معرفی و بررسی هر یک از این عوامل خواهیم پرداخت.

میزان سرچ کلمه کلیدی: تجربه ثابت کرده است هرچه میزان سرچ یک کلمه بالا باشد امکان موفقیت و گرفتن رتبه های خوب گوگل نیز بسیار راحت تر است. Search volume برای تحقیق کلمات کلیدی و انتخاب کیورد کمک های بسیار زیادی به یک سئوکار می کند.

سختی کلمات کلیدی: میزان سختی کلمات کلیدی به شما کمک می کند تا بفهمید کار شما برای بالا آوردن یک کلمه کلیدی آسان است یا سخت. Search volume به شما می گوید که باید بر روی کدام یک از کلمات کلیدی تمرکز کنید.

مرتبط بودن کلمات کلیدی با محتوا: شاید برای شما هم پیش آمده باشد وقتی بعد از سرچ کلمه واردی سایتی میشوید که ارتباطی با کلمه کلیدی ندارد و شما سریعا از وب سایت خارج می شوید. برای جلوگیری از کار باید محتوای داخل متن شما مربوط به کلمه کلیدی باشد.

کلمات کلیدی انواع مختلفی دارند که که در ادامه به بررسی و معرفی آن ها خواهیم پرداخت.

  • کلمات کلیدی برای کسب اطلاعات از دنیای وب (چرا….؟، مقایسه xبا y، بهترین ….، ده x بهتر دنیا و ….)
  • کلمات کلیدی برای سرگرمی (دانلود … ، تماشای … و…)
  • کلمات کلیدی برای خرید(قیمت ….، خرید…. و ….)
  • کلمات کلیدی برندی(نی نی سایت، دیجی کالا و ..)

    مراحل اولیه کیورد ریسرچ

    متخصصان سئو برای کیورد ریسرچ و تحقیق کلمات کلیدی راه ها و ابزار های بسیار زیادی دارند که در این قسمت از مقاله به بررسی یکی از ساده ترین راه های تحقیق کلمات کلیدی خواهیم پرداخت.

    • دریافت کلمات کلیدی از کارفرما
    • جمع آوری کلمات کلیدی پیشنهادی توسط ابزار های مختلف بر اساس کلمات کلیدی کارفرما
    • جمع آوری کلمات کلیدی رقبا
    • بررسی و تحلیل کلمات کلیدی (میزان رقابت، میزان جست و جو و ….)
    • دسته بندی کلمات کلیدی بر اساس اهمیت، رقابت و هدف کارفرما
    • مشخص کردن کلمات کلیدی برای هر صفحه
    • جمع آوری کلمات کلیدی موجود در وب سایت از طریق گوگل سرچ کنسول
    • آنالیز این کلمات
    • بهینه سازی کلمات کلیدی با رتبه پایین

کلمات کلیدی ترند: امکان دارد برخی از کلمات در بازه های زمانی مشخصی ترند شوند به عنوان مثال در بازه زمانی تابستان میزان سرچ تور های مسافرتی بالا می رود به همین دلیل می توانید از برخی کلمات کلیدی در تحقیق کلمات کلیدی استفاده کرد یکی از ابزار های کلیدی در استخراج کلمات کلیدی استفاده از ابزار گوگل ترندز  (Google Trends)است.

نرخ کلیک (CTR): این شاخص به شما کمک می کند تا بفهمید کلمات کلیدی خاص چقدر در جذب کلیک موفق است و متوسط تعدا کلیک در ماه یا هر هفته را نشان می دهد.



:: بازدید از این مطلب : 56
|
امتیاز مطلب : 11
|
تعداد امتیازدهندگان : 8
|
مجموع امتیاز : 8
تاریخ انتشار : جمعه 22 تير 1403 | نظرات ()
نوشته شده توسط : noor

شرکت تجاری عبارت است از این که چند نفر مالی را برای تجارت و استفاده از منابع آن در میان گذارند. پلمپ دفاتر  به عبارتی شرکت تجاری عبارت است از سازمانی که بین دو یا چند نفر تشکیل می شود که در آن هر یک سهمی به صورت نقد یا جنس یا کار خود در بین می گذارند تا مبادرت به عملیات تجاری نموده و منافع و زیان های حاصله را بین خود تقسیم کنند. همچنین شرکت تجاری را اجتماع دو یا چند شخص حقیقی یا حقوقی به منظور انجام عملیات تجاری و کسب سود گویند.
شرکت های تجاری  را می توان به انواع مختلفی طبقه بندی کرد. طبقه بندی شرکت ها بسته به معیاری که برای آن به کار می گیریم متفاوت است و هر شرکت ممکن است با توجه به معیاری خاص در این یا آن طبقه قرار گیرد.
بنابراین به طور کلی شرکت ها را می توان به دو دسته شرکت های ثبت شده و شرکت های ثبت نشده و ایجاد شده به واسطه قانون تقسیم نماییم که به شرح آن ها در ذیل می پردازیم.

شرکت های ثبت نشده :
شرکت های ثبت نشده به شرکت هایی گفته می شود که بین دو یا چند نفر به قصد انتفاع یا به قصد غیرانتفاع به صورت ارادی یا غیرارادی تشکیل گردیده است اما در هیچ یک از مراجع اداری ثبت یا ذفاتر رسمی کشور از جمله دفتر ثبت شرکت ها یا حکم قانون با ثبت شدن و یا سایر الزامات رسمیت نیافته است.
این اصطلاح دارای ابعاد گسترده و پیچیده است و مصادیق متعددی را در برمی گیرد زیرا هر نوع مشارکت که با قصد تجارت یا غیرتجارت چه به صورت ارادی یا قهری یا اتفاقی را شاید شامل می شود. انجام تعهدات در شرکت های ثبت نشده برای شرکاء حقوق و وظایفی را به وجود می آورد اگر چه شرکاء در تشکیل و ایجاد شرکت نقشی نداشته باشند و حقیقتاَ به این شرکت با شرکاء فعلی خود نه تنها رضایت ندارند بلکه سعی می نمایند به این شراکت خاتمه دهند. این حقوق و وظایف در مورد هر یک از انواع شرکت های ثبت نشده دارای شکل و ابعاد متفاوتی است و مقتضی قوانین و مقررات خاص خود می باشد که شرکاء مجبور به رعایت قوانین و مقررات مربوطه هستند. اگر شرکاء با اراده به قصد تجارت با یکدیگر توافق به تشکیل یک شرکت نمایند قطع نظر از این که باید از قواعد عمومی تبعیت کنند ملزم به رعایت برخی قوانین خاص همانند قانون تجارت هم خواهند بود و یا اگر به قصد غیرتجارت با اراده توافق کنند از قواعد عمومی و قوانین خاصه می بایست تبعیت کنند. در مقابل چنانچه اراده شرکاء در تشکیل شرکت نقشی نداشته باشد قوانین دیگری حاکمیت دارد که به تفصیل آن می پردازیم :
الف ) شرکت های تجاری
شرکت های تجاری شرکت هایی است که فقط به قصد کسب درآمد و یا تجارت تشکیل شده است اما به دلایل متعدد در هیچ مرجع قانونی و رسمی به ثبت نرسیده است که به طور مفصل به شرح هر یک خواهیم پرداخت.
شرکت های تجاری ثبت نشده شرکت هایی هستند که به صرف توافق شرکاء برای مقاصد تجاری به وجود آمده است و رسماَ موجودیت خود را با ثبت در دفاتر تجاری اعلام ننموده اند که قانونگذار در قانون تجارت مصوب سال 1311شرایط سختی را در برخورد با این گونه شرکت ها که غیرقانونی محسوب می شود در نظر گرفته است و در صورت بروز مشکلات مالی یا به عبارتی ورشکستگی این گونه شرکت ها را در ردیف شرکت های تضامنی قرار داده است تا از یک طرف انگیزه ایجاد شرکت تجاری بدون ثبت در اداره ثبت شرکت ها کاهش یابد و از طرف دیگر احقاق حقوق طلبکاران با مراجعه به هر یک از شرکاء برای دستیابی به اموال شخصی آن ها با شرایط ویژه تسهیل گردد.
حقوقدانان اینگونه شرکت ها را شرکت های عملی موضوع ماده 220 قانون تجارت نامیده اند که در مقابل شرکت قانونی موضوع ماده 20 قانون تجارت قرار دارند چرا که شرکت های ماده 20 قانون تجارت که هفت نوع می باشند و شرکت هایی تجاری و مجاز هستند که به قالب یکی از هفت نوع شکل به ثبت رسیده اند در حالی که شرکت های عملی شرکت هایی با قصد تجاری هستند که به ثبت نرسیده باشند.
شرکت های عملی موضوع ماده 220 قانون تجارت گرچه دارای شخصیت حقوقی محدودی هستند ولی تاجر تلقی می شوند اما مشمول مقررات ورشکستگی نمی شوند. مراد از محدود بودن شخصیت حقوقی از لحاظ زمانی این است که صرفاَ محدود به تعیین تکلیف و حقوق سهامداران و طلبکاران و بدهکاران آن ها می شود و از لحاظ مکانی صرفاَ محدود به کشوری می شود که در آن استقرار دارد.
ب) شرکت های مدنی
شرکت های مدنی که دارای حوزه وسیعی است و می تواند به قصد انتفاع و کسب سود و درآمد باشد یا به قصد غیرانتفاع و عدم کسب سود و درآمد باشد که معمولاَ دارای جنبه های اقتصادی ، اجتماعی ، فرهنگی و سیاسی و نظایر این ها است.
از دید قانون مدنی شرکت مدنی عبارتند از اجتماع حقوق مالکین بر شی ء واحد به نحو اشاعه
به طور کلی شرکت های مدنی از دیدگاه احکام اسلامی دو گونه است :
اول : شرکت های ارادی که شرع آن ها را مورد اشاره قرار داده است که برخی را صحیح داشته و برخی دیگر از عقود را باطل برشمرده است که عبارتند از : شرکت عنان ، شرکت مفاوضه و شرکت وجوه
دوم : شرکت هایی که اراده و اختیار در تشکیل آن نقشی ندارد که گاه بر اساس ارث و گاه در اثر امتزاج ایجاد می گردد.



:: بازدید از این مطلب : 53
|
امتیاز مطلب : 61
|
تعداد امتیازدهندگان : 19
|
مجموع امتیاز : 19
تاریخ انتشار : چهار شنبه 13 تير 1403 | نظرات ()
نوشته شده توسط : noor

ثبت در دفتر ثبت تجاری به طریقه اعلامی صورت می گیرد یعنی اداره ثبت فقط به ثبت اظهارات متقاضی اکتفا می کند و هیچ گونه تحقیق و رسیدگی نسبت به صحت و سقم آن ها نمی کند. حتی قانون هیچ گونه اختیاری برای رسیدگی به صحت اظهارات متقاضی ثبت برای اداره ثبت قائل نشده است . پلمپ دفاتر با این وجود ثبت تجاری آثاری دارد که مهم ترین آن ها را می توان به شرح ذیل خلاصه نمود :
1- کسی که نام خود را در دفتر ثبت تجاری به ثبت رسانده تاجر شناخته می شود و این امر اماره قانونی تلقی می شود و تا زمانی که خلاف آن ثابت نشده است مندرجات ثبت اعتبار دارد. بنابراین شخصی که نام خود را در دفتر ثبت تجاری به ثبت رسانیده است نمی تواند برای فرار از مقررات و الزامات مربوط به تجار اعلام کند که تاجر نیست. مثلاَ در صورتی که نتواند تعهدات خود را انجام دهد مشمول مقررات ورشکستگی می گردد نه اعسار و همچنین در موردی که به دفاتر تجاری او استناد شود نداشتن دفاتر قانونی یا عدم ارائه آن ها به زیان او تمام می شود.

بنابراین در مورد اشخاصی که نامشان در دفتر ثبت تجاری ثبت شده است شخصی که نام خود را در دفتر به ثبت رسانده است باید ثابت کند که تاجر نیست در صورتی که در مورد کسانی که نامشان در دفتر ثبت تجاری به ثبت نرسیده و مدعی هستند که تاجر نیستند طرف آن ها باید ثابت کند که تاجر می باشند.
2- قانون هیچ گونه مجازاتی برای اشخاصی که اطلاعات مربوط به ثبت در دفتر ثبت تجاری را غیرواقعی اعلام کنند پیش بینی ننموده ولی طبق اصول کلی اطلاعاتی که تاجر راجع به امور تجاری خود داده است نسبت به اشخاص ثالث و علیه تاجر اعتبار دارند. مثلاَ اگر تاجری در دفتر ثبت تجاری شخص دیگری را به عنوان رئیس تجارتخانه یا نماینده مختار معرفی کرده باشد نمی تواند بعداَ تعهدات او را قبول کند یا سمت او را انکار نماید. زیرا هرگونه تغییری که در مندرجات ثبت به عمل آید باید به اطلاع دفتر ثبت تجاری برسد. علاوه بر آن اگر اطلاعاتی که تاجر داده است باعث اغفال و گمراهی اشخاصی گرد که با تاجر معامله می کنند ممکن است عمل او مشمول مقررات ماده 238 قانون مجازات عمومی گردد.
3- طبق ماده 9 قانون تاسیس اطاق های بازرگانی مصوب هفتم دی ماه 1333 عضویت اطاق بازرگانی در هر محل موکول به ثبت نام بازرگانان در دفتر ثبت تجاری است.
4- برای دریافت کارت بازرگانی و اجازه مبادرت به تجارت خارجی و همچنین استفاده از مزایای قانون تشویق صادرات و تولید مصوب 4 اسفند ماه 1336 ثبت در دفتر ثبت تجاری الزامی است.
5- در صورتی که نام تاجر در دفتر ثبت تجاری به ثبت رسیده باشد ادارات و موسسات دولتی و اشخاص می توانند شناسایی او را به عنوان تاجر موکول به ارائه گواهی ثبت در دفتر تجاری نمایند.
6- در صورتی که بازرگانی از اقدام به ثبت تجاری خودداری نماید مشمول مجازات مقرر در ماده 16 قانون تجارت یعنی جزای نقدی از دویست تا دو هزار ریال خواهد شد . بعلاوه اگر در اسناد و صورت حساب ها و نشریات خطی یا چاپی خود شماره ثبت را تصریح نکند باز به جزای نقدی از دویست تا دو هزار ریال محکوم می شود.
7- تغییراتی که در وضع تاجر و سازمان تجاری او حاصل می شود باید فوراَ در دفتر ثبت تجاری به ثبت برسد والا در مقابل اشخاص ثالث اعتبار نخواهد داشت مگر آنکه تاجر ثابت کند که شخص ثالث از تغییرات مزبور اطلاع داشته است.
در پایان باید متذکر گردید که مقررات ثبت تجاری در مورد شرکت های تجاری تکرار زائدی است زیرا به موجب قانون ثبت شرکت ها اطلاعات مربوط به شرکت ها به طور کامل تر و جامع تری ثبت و آگهی می گردد و اطلاعاتی که می توان از مندرجات ثبت شرکت ها تحصیل نمود خیلی صحیح تر و وسیع تر از اطلاعاتی است که در دفتر ثبت تجاری وارد می شود.
قانون و آیین نامه ثبت دفتر تجاری پیش بینی نموده است که خلاصه مندرجات ثبت باید آگهی گردد یا به وسایل دیگری به اطلاع عموم برسد. در بعضی از کشورها انتشار خلاصه مندرجات ثبت دفاتر تجاری مانند ثبت شرکت ها الزامی است. به همین طریق قانون و آیین نامه تصریح ننموده است که اشخاص ثالث می توانند به ثبت در دفتر تجاری مراجعه نمایند و از مندرجات آن رونوشت بگیرند. با این وجود ، با وجود عدم تصریح قانون این موضوع محرز است زیرا منظور و مقصود از ثبت تجاری اینست که اشخاص بتوانند در صورت لزوم اطلاعات مختصری راجع به تجار و وضع کار و تشکیلات آنان تحصیل نمایند و اگر نتوانند به اداره ثبت مراجعه نموده و اطلاعات مورد نظر را کسب کنند دفتر ثبت تجاری بی فایده خواهد بود.
به هر حال در صورتی هم که متصدیان ثبت نخواهند اطلاعات لازم را در اختیار مراجعین قرار دهند هر ذینفعی می تواند با استناد به دفاتر ثبت تجاری از دادگاه تقاضای ارائه دفتر ثبت تجاری یا تحصیل رونوشت از مندرجات آن را بنماید.



:: بازدید از این مطلب : 44
|
امتیاز مطلب : 59
|
تعداد امتیازدهندگان : 17
|
مجموع امتیاز : 17
تاریخ انتشار : چهار شنبه 13 تير 1403 | نظرات ()
نوشته شده توسط : noor

در مقاله های قبل در رابطه با مجامع عمومی شرکت های سهامی به عنوان عالی ترین رکن اداره شرکت ها نکات اصلی مورد اشاره قرار گرفت. اخذکارت بازرگانی در این قسمت، هیات مدیره شرکت های سهامی به عنوان دومین رکن مهم اداره این نوع از شرکت های تجاری مورد توجه قرار خواهد گرفت.شایان ذکر است شما عزیزان ، در صورت نیاز به هر گونه مشاوره در این رابطه می توانید با همکاران ما در ثبت شرکت فکر برتر تماس حاصل نمایید. همکاران ما در این مرکز، با سال ها تجربه درخشان ، آماده ی خدمت رسانی به شما عزیزان می باشند.

1. شرایط انتخاب عضو هیات مدیره
طبق ماده 111 قانون اصلاح قانون تجارت افرادی که نمی توانند سمت عضویت در هیات مدیره را بپذیرند عبارتند از :
1- محجورین و کسانی که حکم ورشکستگی آن ها صادر شده است.
2- کسانی که به علت ارتکاب جنایت با یکی از جنحه های ذیل به موجب حکم قطعی از حقوق اجتماعی کلاَ یا بعضاَ محروم شده باشند در مدت محرومیت :
" سرقت – خیانت در امانت – کلاهبرداری – جنحه هایی که به موجب قانون در حکم خیانت در امانت کلاهبرداری شناخته شده است – اختلاس- تدلیس- تصرف غیر قانونی در اموال " .
2. مرجع انتخاب هیات مدیره
1- مجمع عمومی موسس
2- مجمع عمومی عادی
ماده 107 قانون اصلاحیه قانون تجارت علی رغم ظاهر کوتاه آن ، مقررات متعدد و مهمی را در رابطه با هیات مدیره وضع کرده است، که عبارتند از :
الف – لزوم انتخاب اعضای هیات مدیره از بین صاحبان سهام همان شرکت.
ب- قابلیت عزل اعضای هیات مدیره ، به عبارت دیگر، اساسنامه شرکت ها و یا تصمیمات مجمع عمومی شرکت ها نمی تواند اعضای هیات مدیره را غیرقابل عزل نماید.
ج- تعیین نصاب حداقل پنج نفر برای اعتبار هیات مدیره شرکت های سهامی عام . به عبارت دیگر ، قانون تجارت نصابی برای شرکت های سهامی خاص تعیین نکرده است.
طبق قانون تجارت ، اعضای هیات مدیره شرکت های سهامی که بعضاَ در این قانون از آن ها با عنوان ( مدیران شرکت ) نامبرده شده است ، در آغاز فعالیت شرکت توسط مجمع عمومی موسس و در مراحل بعدی توسط مجمع عمومی عادی انتخاب می شوند.
دوره خدمت اعضای هیات مدیره در اساسنامه شرکت تعیین می شود، لیکن طبق قانون این مدت نباید بیشتر از دو سال باشد. لیکن انتخاب مجدد اعضای هیات مدیره بعد از اتمام این دوره دو ساله بلامانع است.
همچنین به موجب ماده 211 اصلاحیه قانون تجارت ، " به محض انتصاب مدیران تصفیه برای شرکت ، دوره خدمت اعضای هیات مدیره خاتمه خواهد یافت ".
در مورد نحوه تعیین مدیر عامل و رئیس هیئت مدیره از اداره کل حقوقی و تدوین قوانین قوه قضائیه استعلام گردیده که سوال و پاسخ به شرح ذیل می باشد :
سوال – آیا ذکر این ماده در اساسنامه شرکت که تعیین مدیر عامل و رئیس هیئت مدیره از اختیارات مجمع عمومی خارج و در اختیار رئیس مجمع عمومی باشد منطبق با قانون تجارت است یا خیر؟
نظریه شماره  292/7- 25/1/1376
نظریه اداره کل حقوقی و تدوین قوانین قوه قضائیه
تعیین هیئت مدیره از صلاحیت های مجمع عمومی عادی است و مطابق مادتین 119 و 124 قانون تجارت مصوب سال 1374 هیات مدیره در اولین جلسه خود از بین اعضاء هیات ، رئیس، نائب رئیس و مدیر عامل را باید انتخاب کند، قسمت اخیر ماده 119 این قانون صراحت دارد که هر ترتیبی خلاف این ماده در اساسنامه مقرر شود کان لم یکن است.
3. اختیارات هیات مدیره
مهم ترین موضوع بعد از انتخاب هیات مدیره هر شرکت، حدود اختیارات آن است. ماده 118 اصلاحیه قانون تجارت ، برای رفع مشکلات ناشی از این موضوع بحث انگیز به صورت صریح و روشن مقرر می دارد :
" جز درباره موضوعاتی که موجب مقررات این قانون اخذ تصمیم و اقدام درباره آن ها در صلاحیت خاص مجامع عمومی است ، مدیران شرکت ، دارای کلیه اختیارات لازم برای اداره امور شرکت می باشند، مشروط به آنکه تصمیمات و اقدامات آن ها در حدود موضوع شرکت باشد. "
محدود کردن اختیارات مدیران در اساسنامه یا به موجب تصمیمات مجامع عمومی فقط از لحاظ روابط بین مدیران و صاحبان سهام معتبر بوده و در مقابل اشخاص ثالث باطل و کان لم یکن است."
این ماده برای حفظ نظم و امنیت در نظام تجاری کشور، قاعده حقوقی جالبی را وضع کرده است. به این ترتیب که مسئولیت هیات مدیره را در دو حالت متصور شده است :
اول – رابطه هیات مدیره شرکت با اشخاص خارج از شرکت که در این حالت مسئولیت و اختیارات هیات مدیره به صورت عام در نظر گرفته شده است. مگر در موارد بسیار مهمی که در قانون تجارت این مسئولیت ها و اختیارات به مجامع عمومی تفویض شده است. لذا این مسئولیت و اختیارات به راحتی برای کلیه اشخاص ذی نفع قابل تشخیص است، و نوعی وحدت رویه در نظام حقوقی تجارت کشور در این رابطه وجود دارد.
دوم- رابطه بین هیات مدیره و صاحبان شرکت است که این یک رابطه داخلی بوده و حدود مسئولیت ها و اختیارات هیات مدیره را اساسنامه شرکت و یا مصوبات مجامع عمومی آن تعیین خواهد کرد.
لذا، چنانچه هیات مدیره یک شرکت سهامی برخلاف اساسنامه و یا تصمیمات مجامع عمومی شرکت، قراردادی را منعقد سازد قرارداد مزبور از لحاظ رابطه خارجی شرکت برای طرف قرارداد معتبر خواهد بود، ولی از لحاظ رابطه داخلی هیات مدیره در مقابل صاحبان سهام مسئول خواهد بود.
در تاکید بر اصل صحت اقدامات هیات مدیره در قبال اشخاص ثالث، ماده 135 اصلاحیه قانون تجارت مقر می دارد :
" کلیه اعمال و اقدامات مدیران و مدیران عامل شرکت در مقابل اشخاص ثالث نافذ و معتبر است، و نمی توان به عذر عدم اجرای تشریفات مربوط به طرز انتخاب آن ها اعمال و اقدامات آنان را غیر معتبر دانست. "
در مقابل اصل صحت اقدامات حقوقی و معاملات شرکت توسط هیات مدیره و مدیر عامل، یک استثنای کلی در قانون تجارت پیش بینی شده است.
مواد 129 لغایت 133 اصلاحیه قانون تجارت، به منظور حفظ حقوق کلیه صاحبان شرکت در مقابل هر گونه تبانی احتمالی، و به عنوان یک اقدام پیشگیری کننده ، معاملات اعضای هیات مدیره و مدیر عامل به عنوان طرف قرارداد با شرکت ( به طور مستقیم و یا حتی غیر مستقیم) را منوط به اطلاع به بازرس شرکت و تصویب در مجمع عمومی شرکت کرده است.
اگر چه عبارت ( غیرمستقیم) در قانون تجارت تعریف نشده است، و تشخیص آن به دادگاه محول شده است، لیکن به نظر می رسد منظور از این عبارت معاملات اعضای هیات مدیره و مدیر عامل، به نام بستگان درجه اول و یا به نام شرکتی که سهامدار عمده آن محسوب می شوند باشد.
در ماده 133 اصلاحیه قانون تجارت ، قاعده مهم منع رقابت با شرکت توسط اعضای هیات مدیره و مدیر عامل پیش بینی شده است.
در این ماده ، فعالیت اعضای هیات مدیره و مدیر عامل در فعالیت های تجاری مشابه با فعالیت شرکت ممنوع اعلام گردیده است.
قانون تجارت به عنوان ضمانت اجرایی این ماده دو شیوه حقوقی و جزایی پیش بینی کرده است، از جنبه حقوقی، در همان ماده چنانچه اشخاص مزبور از مقررات این ماده تخلف کنند، مسئول جبران ضرر وارده به شرکت اعم از خسارت مستقیم و یا عدم النفع خواهند بود.
از جنبه جزایی نیز، ماده 257 اصلاحیه قانون تجارت، مجازات حبس از یک سال تا سه سال را برای نامبردگان در صورت ارتکاب جرایم ذیل پیش بینی کرده است.
الف – رییس اعضای هیات مدیره و مدیر عامل شرکت که اموال یا اعتبارات شرکت را برخلاف منافع شرکت برای مقاصد شخصی یا برای شرکت یا موسسه دیگری که خود به طور مستقیم یا غیر مستقیم در آن ذی نفع باشند، مورد استفاده قرار دهند.
ب- رییس و اعضای هیات مدیره و مدیرعامل شرکت که با سوء نیت از اختیارات خود برخلاف منافع شرکت برای مقاصد شخصی یا به خاطر شرکت یا موسسه دیگری که خود به طور مستقیم یا غیرمستقیم در آن ذی نفع می باشند، استفاده کنند.
4. مسئولیت های هیات مدیره
قانون تجارت در مقابل اختیارات گسترده ای که به هیات مدیره تفویض کرده است، مسئولیت های مهمی نیز برای اداره شرکت برای آن ها در نظر گرفته است، که به برخی از آن ها اشاره می شود.
طبق ماده 137 اصلاحیه قانون تجارت هیات مدیره باید حداقل هر شش ماه یک بار خلاصه صورت دارایی و قروض شرکت را تنظیم و به بازرس شرکت تسلیم نماید. همچنین طبق ماده 137 اصلاحیه قانون تجارت، هیات مدیره باید بعد از انقضای سال مالی شرکت، مجمع عمومی سالیانه شرکت را برای تصویب ترازنامه و حساب سود و زیان دعوت کند.
در ماده 257 اصلاحیه قانون تجارت، ضمانت اجرایی جزایی حبس از یک سال تا سه سال برای ارتکاب جرایم ذیل پیش بینی شده است:
الف- رئیس و اعضای هیات مدیره و مدیر عامل شرکت که بدون صورت دارایی و ترازنامه یا به استناد صورت دارایی و ترازنامه مزور منافع موهومی را بین صاحبان سهام تقسیم کرده باشند.
ب- رییس یا اعضای هیات مدیره و مدیر عامل شرکت که ترازنامه غیرواقع به منظور پنهان داشتن وضعیت واقعی شرکت به صاحبان سهام ارائه یا منتشر کرده باشند.
همچنین طبق ماده 140 اصلاحیه قانون تجارت، هیات مدیره مکلف است هر سال یک بیستم از سود خالص شرکت را به عنوان اندوخته قانونی موضوع نماید.
مادامی که اندوخته قانونی شرکت به یک دهم سرمایه شرکت نرسیده باشد، این تخصص الزامی است و بعدی از رسیدن به این نصاب اختیاری خواهد بود.
از دیگر وظایف مهم هیات مدیره، دعوت فوری مجمع عمومی فوق العاده در صورت ورود زیان حداقل معادل نصف سرمایه شرکت است. طبق ماده 141 اصلاحیه قانون تجارت مجمع عمومی مزبور در مورد انحلال یا کاهش سرمایه شرکت تصمیم خواهد گرفت.
ماده مزبور به عنوان ضمانت اجرایی انجام این تکلیف توسط هیات مدیره ، به هر ذی نفعی حق داده است که در صورت عدم انجام این تکلیف توسط هیات مدیره، راساَ تقاضای انحلال شرکت را از دادگاه به عمل آورد.
مطالبه بخش پرداخت نشده از مبلغ اسمی سهام شرکت در مهلت مقرر در قانون تجارت از دیگر وظایف هیات مدیره است.
طبق ماده 246 اصلاحیه قانون تجارت، چنانچه هیات مدیره این وظیفه را انجام ندهد و دو ماه قبل از پایان مهلت مزبور مجمع عمومی فوق العاده شرکت را برای تقلیل سرمایه شرکت دعوت نکند، به مجازات حبس دو ماه تا شش ماه یا به جزای نقدی از سی هزار ریال تا سیصد هزار ریال یا به هر دو محکوم خواهند شد.
نقش بازرسان در اداره سالم شرکت بسیار حیاتی است. به همین منظور قانون تجارت ضمانت اجراهای قوی برای حضور و نظارت بازرسان پیش بینی کرده است. در همین راستا، هیات مدیره شرکت نقش موثری برای این حضور و نظارت موثر بازرسان به عهده دارد.
به همین منظور، ماده 259 اصلاحیه قانون تجارت مجازات حبس دو ماه تا شش ماه یا جزای نقدی بیست هزار ریال تا دویست هزار ریال یا هر دو مجازات را برای اعضای هیات مدیره ای که عامداَ مجمع عمومی صاحبان سهام را برای انتخاب بازرسان شرکت دعوت نکند و یا بازرسان شرکت را به مجامع عمومی صاحبان سهام دعوت نکنند، پیش بینی کرده است.
ماده 260 اصلاحیه قانون تجارت، به طور عام وظایف و مسئولیت های هیات مدیره در قبال بازرسان شرکت را به شرح ذیل بیان داشته است :
" رئیس و اعضای هیات مدیره و مدیر عامل که عامداَ مانع یا مخل انجام وظایف بازرسان شرکت بشوند یا اسناد و مدارکی که برای انجام وظایف آن ها لازم است در اختیار بازرسان قرار ندهند، به حبس تادیبی از سه ماه تا دو سال یا به جزای نقدی از بیست هزار ریال تا دویست هزار ریال یا به هر دو مجازات محکوم خواهند شد".
به غیر از مسئولیت های فوق، اصلاحیه قانون تجارت موارد دیگری از مسئولیت های هیات مدیره که واجد مسئولیت کیفری نیز می باشد، ماده 261 اصلاحیه قانون تجارت نیز برای اعضای هیات مدیره یا مدیر عامل هر شرکت سهامی که قبل از به ثبت رسیدن افزایش سرمایه یا در صورتی که ثبت افزایش سرمایه مزورانه یا بدون رعایت تشریفات لازم صورت گرفته باشد، سهام یا قطعات سهام جدید صادر و منتشر کند به جزای نقدی از ده هزار تا یکصد هزار ریال مجاز است تعیین کرده است. و در صورتی که قبل از پرداخت کل مبلغ اسمی سهام سابق مبادرت به صدور و انتشار سهام جدید یا قطعات سهام جدید بنماید حبس از دو ماه تا شش ماه و جزای نقدی از بیست هزار تا دویست هزار ریال مجازات در نظر گرفته است. مواد 262، 263، 264،265 اصلاحیه قانون تجارت مجازات هایی برای اقدامات مشابه توسط هیات مدیره پیش بینی شده است.
صرف نظر از موارد متعددی که در قانون تجارت به عنوان مسئولیت های هیات مدیره بین شده است، رعایت دو قاعده مهم کلی که بیانگر حدود مسئولیت های هیات مدیره، کلیه سهامداران و کلیه اشخاص ذی نفع خارج از شرکت ضروری است.
ماده 142 اصلاحیه قانون تجارت در بیان مسئولیت کلی هیات مدیره مقرر می دارد :
" مدیران و مدیر عامل شرکت در مقابل شرکت و اشخاص ثالث نسبت به تخلف از مقررات قانون یا اساسنامه شرکت و یا مصوبات مجمع عمومی بر حسب مورد منفرداَ یا مشترکاَ مسئول می باشند و دادگاه حدود مسئولیت هر یک را برای جبران خسارت تعین خواهد نمود".
لذا مسئولیت هیات مدیره و مدیرعامل به رعایت مقررات ذیل می باشد :
الف- قوانین ذیربط
ب- اساسنامه شرکت
ج- مصوبات مجمع عمومی
مسئولیت های فوق به دو صورت ذیل خواهد بود:
الف- منفرداَ
ب- مشترکاَ
5- حق الزحمه هیات مدیره
در شرکت های سهامی دو نوع عضویت در هیات مدیره وجود دارد : عضو موظف و عضو غیرموظف.
عضو موظف، فردی است که ضمن عضویت در هیات مدیره، در همان شرکت یک سمت رسمی را به طور تمام وقت در تصدی داشته باشد. از جمله مدیر عامل، مدیر مالی، مدیر امور حقوقی و قراردادها و غیره.
غالباَ در مورد این افراد از عناوینی همچون ( مدیر عامل و عضو هیات مدیره) ، ( مدیر مالی و عضو هیات مدیره ) و غیره در مکاتبات رسمی استفاده می شود.
این گونه افراد در واقع مستخدم شرکت بوده و طبق قرارداد همکاری تمام وقت حقوق و مزایا دریافت می دارند.
ب- عضو غیر موظف
اعضایی که فقط در هیات مدیره شرکت حضور داشته و صرفاَ در جلسات آن شرکت می کنند، عضو غیرموظف نامیده می شوند.
در مورد این افراد طبق ماده 134 اصلاحیه قانون تجارت، صرفاَ باید متناسب با میزان جلساتی از هیات مدیره که در آن شرکت می کنند، حق الزحمه پرداخت شود. این مبلغ را مجمع عمومی به طور ثابت برای کلیه اعضاء غیرموظف بطور یکسان تعیین و چک پرداخت خواهد کرد.
در ماده 134 اصلاحیه قانون تجارت تاکید گردیده : " اعضاء غیرموظف هیات مدیره حق ندارند به جز آنچه در این ماده پیش بینی شده است در قبال سمت مدیریت خود به طور مستمر و یا غیر مستمر بابت حقوق یا پاداش یا حق الزحمه وجهی از شرکت دریافت کنند."
6- پاداش هیات مدیره
قانون تجارت با توجه به مسئولیت هایی که اعضاء هیات مدیره به عهده دارند و به منظور ایجاد انگیزه در توسعه فعالیت های سود ده شرکت، به غیر از حق الزحمه هایی که برای اعضای موظف و غیرموظف پیش بینی کرده، پاداش سالیانه ای نیز برای آن ها در نظر گرفته است.
طبق ماده 134 اصلاحیه قانون تجارت : " همچنین در صورتی که در اساسنامه پیش بینی شده باشد مجمع عمومی می تواند تصویب کند که نسبت معینی از سود خالص سالانه شرکت به عنوان پاداش به اعضاء هیات مدیره تخصیص داده شود . "
از این حکم قانون چند موضوع استنباط می گردد:
الف- پرداخت پاداش به هیات مدیره باید در اساسنامه شرکت پیش بینی شده باشد.
ب- به فرض پیش بینی در اساسنامه، پرداخت آن اختیاری است و مجمع می تواند این مبلغ را پرداخت کند و الزامی ندارد.
ج- پاداش هیات مدیره به کلیه اعضاء اعم از موظف یا غیرموظف تعلق می گیرد.
قانون تجارت میزان پاداش های هیات مدیره را به تشخیص مجمع عمومی قرار داده است ولی سقفی برای این گونه پاداش در نظر نگرفته است.
طبق ماده 241 اصلاحیه قانون تجارت این سقف عبارت است از :
الف- شرکت های سهامی عام : 5 درصد از سود خالص همان سال مالی
ب- شرکت های سهامی خاص: 10 درصد از سود خالص همان سال مالی



:: بازدید از این مطلب : 62
|
امتیاز مطلب : 32
|
تعداد امتیازدهندگان : 12
|
مجموع امتیاز : 12
تاریخ انتشار : سه شنبه 12 تير 1403 | نظرات ()